my LoVe

Monday, May 11, 2009

Allah swt masih sayangkan aku..

Peristiwa 1
Berpantang maut sebelum ajal..itulah kata org tua2..sepanjang hidupku 4 peristiwa ngeri atau hampir maut telah ku alami. Sebenarnya ada lagi beberapa peristiwa lain yg ku alami tetapi ianya ku anggap biasa2 sahaja. Sesungguhnya Allah masih menyayangi dan memberi aku nyawa utk berbuat kebaikan dan berbakti kpd mereka2 yg ku kasihi dan juga insan2 lain...

Aku dilahirkan dipersekitaran kampung yg berbukit bukau, memang payah nak tengok sungai, parit dan perigi..pada ketika itu umur aku sekitar 6 tahun, kiranya jakun pun tak sejakun aku kalau jumpa air..!!

Satu hari kemarau melanda kpg ku, dekat sebulan jugaklah..apalagi kami yg duduk di bukit (bukan org bukit tau..)nih mengagau mencari air. Ada juga catuan air tpi byk mana kami boleh tadah??..dah lah adik2 masih kecil dan ramai gak lah 'penduduk' kat umah tuu..tak cukup air setakat 2 tiga tong utk kegunaan harian. Air catuan kami guna utk minum dan memasak lauk pauk. Kami biasanya akan ke parit atau perigi kepunyaan jiran yg tinggal dibawah bukit nuun..utk mandi dan membasuh kain.

Hari itu Cik Wok Kecik (panggilan manja mak cik sedara aku), membawa abang, kakak dan aku menumpang mandi dan membasuh baju di parit dan perigi rumah Cik Sal, tpi awal2 lagi Cik sal dah warning kami. Perigi utk kegunaan air minuman sahaja dan tidak dibenarkan utk mandi manda atau membasuh kain baju dan hanya parit sahaja dibenarkan utk mandi dan membasuh pakaian.

Biasalah tiap kali ke parit aku memang excited tramat sangat..abang dan kakak aku siap bawa pelampung lagi (sebenarnya tiub motosikal ayahku yg dah di'modified' oleh abang, mmm..lebih jakun dri aku gamaknye).
Sedang abang dan kakak asyik main selam menyelam dlm perigi (ni kes curi2 mandi la nih..kalaulah cik sal tau..sah! kena halau..) aku pulak jalan ke hulu ke hilir kat tepi parit atas kayu yg dijadikan tmpat utk membasuh dan mandi , pas tu sesekali tengok bayang muka kat dalam parit pulak..kiranya macam' mangkuk ajaib' la tuu....cik wok kecik aku dah sound dah..jgn main tepi2 nnti jatuh, aku mcm biasa angguk2 je lah.. penat meniti aku teragak pulak nak ambil air guna baldi kecik yg ada kat situ, konon nak mandi, tapi tah macamnana tiba2 kaki ku tergelincir..ooopppsss..! gedebusss...!!! aku terasa mcm ada benda tarik aku ke dasar parit tu..turn, turun dan turun..blup..blup..blup..lama gak aku rasa kat dlm air tu, sambil tngan ku trkapai2 keatas..tetiba aku terasa spt ada org menarik rambutku dari atas dan terusss.... zuusss.. naik ke atas...diletakkan aku diatas simen tmpat membasuh baju..rupa2nya cik wok kecik aku bagai nak rak cuba menyelamatkan aku...ish ish ish...




Aku rasa mungkin budak kecik kalau mati mmg Allah kurangkan sakitnya, sbb aku tak rasa apa pun ketika itu. Kalau ditakdirkan aku mati lemas pun rasanya aku macam turun dri roller coaster jer, lpas tu terus tidur, bangun2 dah masuk syurga kan???... Apa2 pun Allah jua lebih mengetahui. Aku tak pernah lupa peristiwa nih smpai bila2. Aku masih ingat dgn jelas dan terang walau dah berlalu berpuluh tahun yg lalu. Yang peliknya air tak masuk pun ke paru2 aku...mmg Allah swt nak kasi umurku panjang...

Lepas tu Cik wok kecik marah aku..apa nak kata diam jer la..siap warning lagi jgn gi tau mak. Kalau mak tau habis cik wok kecik kena salai nanti (mak aku mmg garang masa muda tpi ada ketika dia baiiik..) sampai sekarang nih mak tak tau kes maut aku tuu..Terima kasih Cik Wok Kecik..aku terhutang nyawa pada mu...budi baik mu tak dpt ku balas..hanya Allah jua yg membalasnya. Tapi, smpai sekarang nih aku mmg pantang jumpa air..kekadang mak geleng kepala, perangai tak ubah2 dari kecik katanya. mmm..camana mmg dah hantu air..tapi sayang, berenang tak reti...ish ish ish..


Peristiwa 2

Kejadian ini juga berlaku semasa umur ku sekitar 16 tahun. Aku, kakak, acik Rozita dan rakan2 sekolah ku buat trip mandi manda kat air terjun Templer. Aku memang teringin sgt nak mandi, tpi mak dah bagi pesan awal2..mak tak de jgn nak gatal2 mandi katanya. Memang aku tak mandi pun..tetapi aku gatal dok lompat sana, sini atas batu..konon pandai lah tuu..masa aku lompat tu sbnrnya betul2 kat tepi batu air terjun tuu..tah macamana aku tergelincir dan terjatuh ke tebing air terjun yg tinggi tu..

Ya-Tuhanku..!! aku cuba berpaut pada batu, ttpi terlalu licin..aku terlepas!!..aku ingat nyawa aku sampai kat sini jer lah..kalau jatuh bukan saja tulang belakang ku patah2 tpi kepala kalau terhantuk kat batu sure..pecah punya!!..


Tapi tetiba aku rasa ada sorang lelaki tarik tangan aku.mak ooi..!! aku sempat berpaut pd dia dan terus menarik aku ke tepi..Ya Allah..!!aku terselamat lagi...
terkejut, takut, seram sejuk, menggigil, terkedu bercampur baur..kes maut ni pun aku tak cerita pada mak...

Apa2 pun aku tak kenal dan tak ingat rupa 'penyelamat' yg Allah bagi kat aku, dalam keadaan terkejut..jut..jut..dan takut tu..cuma aku sempat berterima kasih saja pada lelaki itu..semoga Allah akan membalas budi tuan. Walau perkara kes maut tu berlaku tapi aku mmg tak serik mandi kat air terjun...mmg kes lupa diri...apa2 pun Alhamdulillah..panjang umurku..



Peristiwa 3

Ayahku berura2 nak membeli rumah kedai atas saranan abang iparku, ayah pun dah nak pencen masa tu, jadi bolehlah berniaga buka kedai runcit. Tpi sayang , penjamin yg ada tak cukup gaji spt yg diminta utk menjadi penjamin. Jadi atas saranan abang ipar, nama aku pun dimasukkan sbg salah seorang penjamin ayah setelah aku disahkan layak oleh pihak bank.



Aku tak kisah pun jdi penjamin keluarga, lebih2 lagi ayah. Aku masih ingat lagi pd hari itu aku ambil 1/2 day cuti sebelah pagi utk urusan hal jual beli rumah kedai ayah. Saya, ayah, adik bongsu ku menaiki kereta proton kepunyaan abang iparku yg juga dipandu olehnya. Ketika itu hujan renyai2, kereta yg dipandu abang iparku bergerak spt biasa menghala ke puncak alam seterusnya menuju ke Kuala Selangor.

Seperti biasa, setiap kali naik kereta aku akan baca Bismillah dan seterusnya membaca doa menaiki kenderaan darat, tpi aku pun tak tau kenapa tiba2 sahaja aku boleh terlupa bacaan tersebut walaupun setiap hari aku mengamalkannya.

Aku cuba mengulangi dan mengingatinya...aku rasa pelik sungguh..!! eh takkan lah lupa pulak kata dalam hati..walau mcmanapun aku cuba mengingati lagi dan lagi..sampai sahaja ke satu selekoh berdekatan dgn felda bukit cerakah menghala ke puncak alam..sebuah lori tiba2 sahaja muncul!!..abang iparku cuba mengelak..ttpi bahu jalan yg tinggi disebelah kiri jalan membuatkan kawalan kereta abang iparku itu tidak stabil dan dgn tak semena2, kereta yang kami naiki menjadi tidak terkawal dan melintas ke kanan jalan berpusing2 dan terbalik beberapa kali di kanan jalan menghala ke atas bukit berdekatan gaung di tepi jalan tersebut.





Ya, Allah aku tak terkata semasa kereta berpusing dan terbalik beberapa kali itu..yang aku nampak semak samun di sekelilingku. Aku ingat mungkin ajalku dah tiba..aku cuba membaca 2 kalimah syahadah..tapi yg trkeluar istighfar lah pulak..aku panik ketika itu..semasa kereta terbalik kali kedua rupa2nya aku tercampak keluar dari cermin belakang kereta dan tercampak ke dalam parit berdekatan gaung. Kereta pula masih dlm kedudukan terbalik slps berpusing buat kali ke 3. Mujur lah tak masuk ke gaung. Ayah ku tersangkut di seat depan, adik bongsuku terbaring di seat belakang dan abang iparku juga masih dlm keadaan terbalik ditmpat duduk (itu cerita yg ayah bgi tau padaku). Setelah bersusah payah cuba melepaskan diri masing2 keluar dari kereta yg terbalik tu, mereka mencari aku pulak..tpi tak jumpa!!. mereka terus mencari dan memanggil namaku.

Keadaan sunyi seketika, aku terdengar abang iparku memanggil2 nama ku.."Ana..!!Ana!!.." selepas itu ayahku pulak..memanggil nama ku..aku ingat mungkin aku dah mati ketika itu sbb aku dah rasa gelap seketika, kebas satu badan..kalau diikutkan keadaan kereta, tentu org akan percaya kalau ada yg meninggal disitu..Aku cuba utk menjawab tpi kerongkong ku spt tersekat, tpi aku cuba utk menjawab..aku hanya menjawab "sini"..rupa2nya kepala ku berada dalam parit dan badan ku berada diatas..mujur parit kering tak ada air..abng ipar dan ayahku cuba utk menarik tangan ku, ttpi aku sempat berkata " jgn tarik..ada yg patah...." mereka berdua menampung badanku dgn berhati2 keluar dari parit tersebut dan cuba membuat aku duduk.

Pada ketika itu jalan lengang satu kenderaan pun tak lalu, selepas menunggu bbrapa ketika, van pekerja ladang (India) berhenti dan menumpangkan kami berempat balik ke rumah. Emak pucat lesi melihat keadaan kami yg compang camping, mak yang menghidap lemah jantung hampir pengsan dan mengalami lemah2 badan berminggu2 selepas itu...pulakkk..!!

Ayah walaupun baru sahaja mengalami kecelakaan, dia tetap kuat utk memandu keretanya dan seterusnya menghantar kami berempat ke Hospital TAR, Klang. Ayah memang betul2 Hero...satu tulang pun tak patah apa lagi urat geramat tak de pulak terkehel mcm aku dan yg lain2...Allah masih memelihara Ayah...Terima kasih pd ane dan achi tuu..

Ya, Allah..selepas seketika barulah terasa sakitnya tmpat tulang2 dlm badan yg telah patah..sakit, nyeri, sengal dan berdenyut2 semua ada kira complete lah...
Syukur ayah tak apa2, ayah memang hero..adik bongsuku patah tulang bahu begitu juga abang iparku. Aku..??, patah tulang bahu kiri , urat leher sebelah kiri terseliuh dan tak boleh menoleh daah..calar kat badan jgn cakap lah...aku diberi cuti 2 bulan utk berubat dan berehat.

Selepas 16 tahun kemalangan kesannya barulah terasa, sebenarnya aku masih tertanya2 kenapa bila berjalan atau mengangkat barang belakang badan dan tulang punggungku sebelah kiri selalu sakit dan sengal yb teramat sangat..pernah satu ketika semasa aku sedang berjalan, tiba2 lututku lemah dan aku tersungkur diatas jalan turap depan office ku..abislah sluar slack ku koyak..baru beli pulak tu. Slps pemeriksaan rapi rupa2nya salah satu tulang belakang ku retak sedikit..dan dan beberapa urat yg tersimpul kesan dari accident dahulu..doktor hanya nasihatkan aku utk tidak terlalu byk berjalan dan mmbuat kerja2 berat..urat dileher yg terkehel juga tidak pulih spt asal, membuatkan aku kekadang pening dan tulang bahuku yg patah juga menjadikan belakang leherku kerap kebas2, ngilu dan rasa sakit bila cuaca sejuk.

tapi aku tak pernah putus asa..setiap bulan selama bertahun2 aku berurut..byk tempat dah aku pergi, byk org dah aku jumpa..tpi sayang masih lagi sakit2 dan badan tidak selasak dulu. Kerap aku paksa diri utk membuat kerja2 rumah atau apa2 sahaja aktiviti, maklumlah aku sebelum ni mmg lasak, tae kwan do dan berkubang kat gym tu kira hidup akulah..angkat weight lagi..badan pun ala2 'body builder' gitu, walaupun aku perempuan. ttpi selepas apa sahaja aktiviti lasak atau buat kerja lebih sikit aku yg akan menderita. Terasa sengal yg teramat spt nak tercabut tulang punggung dan sakit dibahagian belakang badan dan urat geramat disekitar kaki sebelah kiri. Senang cakap badan sebelah kiri ku selalu sakit2 sehingga kini.

Aku akui aku tidak sesihat org lain kini.. kekadang tu ada gak rasa tertekan oleh kerana pergerakkan terbatas.. tetapi.. aku bersyukur, aku tidak cacat dan diberi umur panjang..Alhamdulillah..aku masih larat berjalan walaupun hanya jarak dekat..syukur tak berkerusi roda....Alhamdulillah...


Peristiwa 4









Kejadian seterusnya berlaku kira2 6 tahun yg lalu, ketika itu aku memandu kereta satria ku menuju ke tempat servis kereta di Glenmarie Shah Alam dalam keadaan hujan renyai renyai. Seperti biasa bilamana memandu, aku sentiasa teringat kejadian kemalangan yg pernah menimpa aku beberapa tahun yg lepas. Sakit pun tak pulih2 lagi.. aku selalu beringat...



Aku memandu dgn tenang dan berhati2 sementelah hujan renyai masih belum reda lagi, aku memandu di lebuh raya berhadapan Carlsberg Shah Alam dan mengambil sebelah kiri jalan menghala ke Giant sect 13. Aku terus menuruni bukit seterusnya melepasi trafik light pertama dan akan melepasi trafic ligth ke dua pula..semasa aku sedang menghampiri traffic light ke di lane sebelah kiri tidak semena2 sebuah lori entah dari mana datang masuk ke lane aku (disebelah kiri). e'eeh apa kena lori nih kata ku dlm hati..


Aku cuba mengelak dan membrek ttpi keadaan jalan yg licin membuatkan kereta aku berpusing2 ditengah jalanraya...dlm keadaan separuh panik aku cuba mngawal kereta utk tidak melanggar divider di sebelah kanan jalan dan seterusnya aku mengikut sahaja 'flow' steering kereta ku..syukur tiada kereta atau trak dibelakangku..kalau tidak tentu aku dirempuhnya...Ya Allah...!! aku terbayang kemalangan yg prnah menimpa ku dahulu...akhirnya aku dpt mengawal dan memberhentikan kereta ku dgn selamatnya walaupun arah ku kini membelakangi kereta yg berbaris didepan. Dgn perasaan yg masih bergemuruh dan terkejut (pucat gak lah agaknya)..aku terus dgn perlahan memusingkan kereta dan berlalu melepasi trafik light ke 2 seterusnya menuju ke destinasi seterusnya...mengigil dan gemuruh jgn tanya tapi aku masih dpt mengawal..dalam hati Allah sahaja tau..

Alhamdulillah...syukur, aku mohon agar Allah swt akan senantiasa memelihara dan melindungi ku dari segala kecelakaan selepas ini..Amiiin..

Tapi dalam hidup memang aku sukakan air dan kereta atau motosikal...macamana tuu..

2 comments:

oshin68 said...

Na.., alhamdulillah ko msh sihat..dan aku doakan panjang umur...n bahagia selalu...

Suhami Ahmad said...

Al-fatihah pada yang tiada ya
=)