my LoVe

Wednesday, January 26, 2011

Semoga Nenda Damai di SaNa...













Nenda tercinta Almarhumah Hjh. Aminah@Sanisah bt. Almarhum Al-Nassum..Al-Fatihah...

Lama sungguh tiada posting di blog ku yang satu ini..walau ingin berkongsi dgn rakan blogger, tentang cerita2 yang menarik, tetapi kekangan masa dan mengurusan kehidupan membuatkan aku menangguh hingga ke waktu yg lebih sesuai...sedang aku membelek-belek isi blog ku...tiba-tiba aku teringatkan kisah yang satu ini..lama sudah ingin ku catatkan sebagai motivasi buat diriku sendiri dan rakan blogger yg dihormati bagi 'mengumpul harta akhirat' sementelah sang Pencipta masih memberi nafas utk kita menghirup udara segar, menikmati terang cahaya mentari, merasa lazat hidangan untuk tenaga adalah satu kewajiban sbg tanda bersyukur kita melakukan sesuatu kebaikan buat diri dan orang2 disekeliling kita bagi meneruskan kehidupan sehingga sampai ketika kita dijemput oleh Pencipta..bahawa kehidupan selepas mati itu, susah atau bahagia, damai atau seksa, mewah atau papa di dunia yang abadi itu..ianya bergantung kepada apa yang telah dan sedang kita lakukan ketika nafas masih di dada dan jantung masih berdegup di dunia ini..

Terasa sebak untuk memulakan catatan...cerita yang akan ku catatkan ini bolehlah dianggap sekadar cerita biasa atau juga boleh diambil sebagai iktibar jika itu kiranya pada hemat rakan blogger..

Semua mimpi2 ini bermula selepas pemergian Nenek ke rahmatullah pada 21.7.2010 kira2 jam 6.18 pm..mengadu sesak nafas dan rebah terus menghembuskan nafas terakhir selepas melakukan solat asar. Nenek dijemput Penciptanya setelah 75 tahun diberi peluang menghirup udara dan menikmati kehidupan dan merasai serta bergelut dgn cubaan dan dugaan hidup...
Dalam mimpi-mimpi kami, kerap didatangi oleh nenek atau nenek seperti bercerita tentang sesuatu yang berkisar mengenai kehidupan nenek di alam sana..

MIMPI 1

Puncanya ibuku terlalu sedih atas kehilangan nenek..apa kami boleh buat..cuba utk menenangkan ibu, menerima dan bersabar atas qada' dan qadar Allah swt..ibu bertanya kepadaku "Ana..macamanalah nenek disana..." aku menjawab "ibu kita doakanlah kesejahteraan nenek..sedekah Al-Fatihah serta Yaasin, sementelah nenek baru je meninggal"..kemudian ibu bertanya lagi "Nenek lepas tak dgn 'ujian juga soalan kubur ya Ana?.." adoyaaiii dalam hati aku sedih yg teramat..tpi buat2 biasa dan selamba. Soalan ibu tidak ku jawab terus....setelah semuanya tenang..aku pun minta diri utk pulang ke rumah..sementelah anak2 smua ada dirumah aku tinggalkan dan perlu meneruskan hidup seperti biasa...dan aku juga tidak memikirkan tentang hal2 nenek di dunia 'baru' nya..hanya Al-Fatihah dan surah Yaasin kerap ku sedekahkan buat nenek tercinta..

Petang hari ke 3 selepas pemergian nenek..selepas zohor aku tertidur oleh kerana kepenatan, selepas menguruskan hal anak2 seawal jam 5 pgi dan biasanya aku punya masa dalam 30 min slps zohor utk berehat dan menguruskan hal2 rumah sementara menunggu asar..aku bermimpi..aku seperti ditempatkan di dalam satu bilik yang bersih, tenang dan sunyi..aku seperti sedang menunggu sesuatu yang paling penting..dlm mimpi ku itu nenek seperti sedang ditempat didalam satu bilik dan aku sedang menunggu nenek..ianya seperti yang terlalu penting dan aku dalam keadaan yang berdebar2 dan gelisah ketika itu..tiba2 datang seorang lelaki membawa sekeping kertas putih dan menunjukkan kepadaku seperti satu senarai @checklist yang mana hampir kesemua checklist itu mengenai nenek ku..dan aku terus mengambil checklist itu dan....aku menjerit terlalu teruja dan gembira "Nenek dah lepas...Nenek dah lepas..!!!!..." dan aku berlari menuju kepada seseorang utk diberitahu..tetapi aku tak pasti siapa kah orang itu...dan aku terus terbangun dari tidur...aku beristigfar panjang..terus ku sedekahkan Al-Fatihah buat nenek..dan mengambil wudhuk utk solat asar...Ya Allah mimpi apa kah itu??...dlm mimpi ku itu peristiwa yang berlaku itu seperti disatu tmpat yang amat sistematik dan persekitaran yang amat moden...walaupun aku tidak melihat peralatan atau bukti yang menunjukkan ianya moden tetapi perasaan aku ketika itu..memang terlalu berlainan..ianya seperti disatu tempat yang moden dan terurus..

Adakah tempat itu yang dinamakan "pendaftaran, Ujian dan pemilihan@filter" yang wujud selepas kita diambil olehNYA..sebelum kita ditempatkan di tmpat2 khas bergantung kepada perilaku, akhlak, perbuatan dan kebaikan kita didunia???....waulahua'lam...tapi aku tak sabar utk berkongsi mimpi ku itu pada ibuku..ibu hanya menangis mendengar ceritaku itu..ibu kata "Ya nenek dah lepas agaknya"..hanya ibu yang tahu..terlalu simbolik mimpi ku itu utk diterjemahkan..tetapi Allah lebih tahu..kepada siapa dan dgn cara apa sesuatu mimpi itu disampaikan dan boleh difahami bergantung kepada sejauh mana ilmu orang yang diberi mimpi itu untuk menafsirkannya..agar ianya dpt diterjemah dan dihargai serta difahami...

mimpi yang aku alami ianya terlalu singkat pada hemat ku ketika itu (dlm mimpi) tetapi ianya cukup bermakna bagi mereka2 yang memahami..dan mimpi ada ketikanya bukan hanya sekadar mimpi yang biasa2....waulahu'alam...semoga nenda damai dan bahagia di sana..salaam...

MIMPI 2...

No comments: